Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

pondělí 11. ledna 2016

Startovní pořadí na Dakaru 2016

Jak jste si mohli všimnout i v uplynulých ročnících Dakaru, pořadí na startu někdy neodpovídá výsledkům z předchozího dne. Pokusíme se trošku vysvětlit, jak to funguje a předejít dohadům a spekulacím, protože většina z toho, co se na rallye děje, je zakotvena v pravidlech soutěže. A pokud s nimi někdo ze závodníků nesouhlasí, nikdo ho nenutil startovat...

Tak co říkají pravidla?

Podle letošního "reglementu" pro kategorii motocyklů se startovní pořadí stanovuje na základě výsledků předchozí etapy (resp. součtu výsledků v případě že by předchozí etapa obsahovala dva speciály, což si za posledních 10 let nepamatuji). Pořadí je tedy založené na výsledcích předchozího dne (čas jezdce v hodinách, minutách a vteřinách) plus případné penalizace udělené k tomu kterému dni. Penalizace ale mohou být i za starší etapy, nikde se neříká, že musí být udělené právě v den, kdy jezdec porušil pravidla. V reglementu se zmiňuje například pozdější udělení penalizací za první část maratonských etap. Penalizace jsou například za překročení povolené rychlosti v úseku s omezením nebo za neprojetí waypointu. Penalizace za ztrátu startovní karty (letos se to stalo) nebo přestupky proti kódu se uplatňují do celkové klasifikace a neovlivňují startovní pořadí v etapě.
Nicméně startovní pořadí se pro každý den určuje na základě výsledků předchozího speciálu, nikoliv na základě celkového pořadí. Prvních deset motorek startuje v intervalech 3 minuty, druhá desítka v intervalu 2 minuty a všechny od 30. místa buď po jednom nebo po dvojicích každých 30s.

Organizátoři vždy startovní listinu pro následující den zveřejňují v bivaku na oficiální tabuli.
Podle pravidla 15P3 je ale možné využít takzvané "repozice". Obvykle se tomu říká startovní "žolík" čili wildcard. Funguje to tak, že pro prvních patnáct jezdců v celkové klasifikaci dle pořadí předchozí etapy, může až třikrát během závodu požádat o změnu startovního pořadí. Jezdci resp. jejich týmoví manažeři vyplní speciální formulář, který musí odevzdat nejpozději v půl šesté večer předchozího dne s vyjímkou prvního dne maratonské etapy. Jezdci, kteří požádají o změnu startovního pořadí podle tohoto pravidla, jsou následující den zařazeni od 16. místa celkového pořadí. To znamená, že když dva jezdci z první patnáctky v celkovém pořadí jeden den dojedou na 30. a 40. místě, protože třeba pomáhali svým týmovým kolegům na trati a požádají o změnu pořadí pro následující den (a nejedná se o první den maratonské dvouetapy) a bude jim vyhověno, budou startovat následující den na 16. a 17. místě, kde na 16. bude ten co dojel na 30. a na 17. ten, kdo dojel na 40.

Jinak každý jezdec musí být na startu speciálu přesně na čas, za každé zpoždění je penalizace a velmi citelná. To znamená, že když se zdrží během spojovačky a nestihne start, bude penalizován za každou minutu zpoždění jednou minutou penalizace a to až do maximální možné penalizace - což je startovní čas posledního závodníka startovního pole v kategorii plus 30 minut. Závodník, který přijede pozdě na start, dostane nový startovní čas maršálem přímo na startu speciálu. Pokud za jezdci nestartují auta nebo kamiony, má závodník šanci dostavit se na start hodinu po svém startovním čase a potom následuje rovnou diskvalifikace.
Aby to nebylo tak snadné, tak penalizace mohou přijít i za silniční úseky. Každá část trasy - včetně silničních - má svůj maximální povolený čas a čas, kdy má závodník dorazit na místo na konci spojovačky. A tyto časy musí závodník dodržet. Za zpoždění dostává opět minutu za každou minutu kdy dorazí později a nebo dříve! Pochopitelně že i speciály mají stanovený maximální čas dojezdu - každý jinak, podle obtížnosti trati. A opět za dojezd minutu po maximálním čase dojezdu znamená minutu penalizace.

Velmi často se využívá těchto pravidel v případě náročnějších oprav po nočním dojezdu do bivaku, pokud se startuje následující den přímo z bivaku a není tam žádná spojovačka nebo je jen velmi krátká. Jezdec prostě ve stanovený čas svého startu projede nebo protlačí (sám) motorku přes start, čímž mu naskočí čas klasifikace toho dne a neriskuje diskvalifikaci za porušení maximální času startu a přímo za startem může pokračovat na opravě stroje tak, aby mohl etapu odjet. Prakticky vždy ale jezdci jedou vedle trati zpátky do bivaku ke svým vozidlům kde pokračují s opravami tak, aby vůbec etapu byli schopní dokončit. Tohle úplně podle pravidel není ale přehlíží se to. A je to asi lepší, než aby jezdec po 5km ve speciálu zastavil, přijelo k němu někam za keř doprovodné auto a tam měnili motor. I tohle se ale stává.

Každopádně startovní pořadí hraje velmi důležitou roli - a zejména díky možnosti repozice mají týmy s jezdci v první patnáctce (ale i soukromí jezdci, kteří jedou dobře) možnost se několikrát během závodu vyhnout situaci, že po nějakém kolapsu v jedné etapě (např. technická porucha týmového kolegy) budou muset startovat z místa na konci startovního pole apod. U týmů, které využívají týmovou strategii (tzv. nosiče vody kteří podporují týmové jedničky a v případě potřeby jim poskytnou díly ze své motorky a sami čekají na další pomoc) je to kriticky důležité, jinak by následující den jako nosiči vody neměli prakticky význam.





Žádné komentáře:

Okomentovat